Wednesday 23 September 2015

YPPM, YPPB Melawat Madrasah Tahfiz Darul Ulum, Negeri Sembilan



Program ramah mesra Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM), Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera bersama Jabatan Mufti dan Mudir-mudir Pondok di Negeri Sembilan ini 
berjalan dengan lancar pada 22 September 2015, bertempat di Pusat Dakwah Islamiah Negeri Sembilan.

Hadir sama, Mufti Negeri Sembilan Dato' Hj. Mohd. Yusof Hj. Ahmad, Timbalan Mufti Negeri Sembilan Hj. Nor Azamir Hj. Alias, Pegawai Hal Ehwal Islam Bahagian Tarekat Tasawwuf Ustaz Syaiful Nizam Mohd Jan, Pengarah Operasi YPPM Hj. Juhaidi Yean Abdullah, Pengarah Strategi dan Perhubungan YPPB Novie Tajuddin dan mudir-mudir pondok di Negeri Sembilan.

Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh Mufti Negeri Sembilan, Dato' Hj. Mohd Yusof Hj. Ahmad kira-kira jam 10 pagi.

Dalam ucapannya, beliau menyentuh tentang faktor-faktor mengecilnya kewujudan pondok dewasa ini terutamanya di Negeri Sembilan. Katanya, para pemimpin agama di dalam sesebuah masyarakat adalah tiang utama satu-satu penubuhan pondok.

Sementara itu, Pengarah Operasi YPPM Hj. Juhaidi Yean Abdullah dalam slot penerangan pula memperjelaskan secara terperinci lagi mengenai peranan YPPM dalam usaha memartabatkan institusi pondok di Malaysia.

Begitu juga dengan pihak YPPB yang diwakili oleh Pengarah Strategi dan Perhubungannya, Novie Tajuddin yang menerangkan tentang peranan organisasi mereka yang menjurus kepada bidang pendidikan serta kerjaya buat pelajar pondok.

Kedua-dua slot YPPM dan YPPB ini disambut oleh mudir-mudir pondok yang hadir di dalam sesi soal jawab. Rata-rata dikalangan mudir pondok ini menggunakan platform pertemuan ini sebagai jambatan kepada kemajuan dan usaha memartabatkan institusi di pusat pengajian mereka.

Program yang berakhir sekitar jam 1.00 petang ini kemudiannya diteruskan dengan lawatan ke Tahfiz Darul Ulum yang terletak berhampiran Pusat Dakwah Islamiah Negeri Sembilan. Sesi 
kunjungan ini bertujuan mendapatkan pertukaran idea-idea serta perancangan-perancangan di masa hadapan dalam usaha memperhebatkan lagi institusi pondok di Negeri Sembilan secara khususnya dan Malaysia amnya.

No comments:

Post a Comment