Friday 29 January 2016

Perlu RM3.5 Juta Untuk Bina Sekolah Pondok


Seorang guru agama nekad mengembara ke seluruh Semenanjung bagi mengumpul dana untuk menyiapkan Pondok Dar El Mukminin di Kampung Kurnia Batu Tiga di sini, selain menampung pembinaan dua cawangannya di Terengganu dan Kelantan yang dianggarkan kos keseluruhannya berjumlah RM3.5 juta.


Zunaiddin Ibrahim, 42 berkata, usaha mengumpul dana bermula sejak 14 Januari lalu.

Menurutnya, dia yang ditemani isteri Sabiba Mohamed, 42 sepanjang kembaranya akan singgah di lebih 500 masjid dan surau untuk mengedarkan risalah berkaitan pembinaan cawangan sekolah pondok berkenaan.

“Kembara yang mengambil masa 14 hari ini bermula dengan menjelajah ke beberapa daerah di Selangor minggu lalu sebelum bergerak ke Johor, seterusnya ke semua negeri dan akan berakhir di Pantai Timur,” katanya.

Ahli Jawatankuasa Pondok Dar El Mukminin itu berkata, pembinaan di Kampung Kurnia Batu Tiga memerlukan kos lebih RM1.2 juta dan sekolah pondok itu dijangka mula beroperasi pada 2017.

Katanya, lebih 40 pelajar lelaki berusia 12 tahun keatas akan ditempatkan di situ dan mereka akan menumpukan kepada pengajian agama hingga ke peringkat ijazah selain bidang akademik.

“Fasa pertama adalah usaha membina dan menyiapkan Pondok Dar El Mukminin di Kampung Kurnia Batu Tiga sebelum cawangannya dibina di Terengganu dan Kelantan,” katanya.

Zunaiddin berkata, sumbangan orang ramai diperlukan untuk membina pusat pengajian agama yang bebas daripada fahaman songsang dan bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah itu.

“Saya yakin Pondok Dar El Mukminin ini akan menjadi antara pusat pendidikan Islam dan akademik terbaik di negeri ini dengan memberi peluang kepada pelajar memilih bidang diminati,” katanya.

Sementara itu penaung Pondok Dar El Mukminin yang juga Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata, pembinaan sekolah pondok berkenaan akan melahirkan lebih ramai ahli agama di negeri ini.

“Pondok Dar El Mukminin hanya akan melahirkan ahli agama yang mengamalkan ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah, mereka tidak akan terbabit dengan fahaman bertentangan dengan Islam.

“Saya berharap usaha membina pondok berkenaan menjadi kenyataan suatu hari nanti, terutama dengan sokongan dan bantuan umat Islam di negara ini,” katanya.
Sumbangan boleh disalurkan menerusia akaun Bank Rakyat, 111131000214 atau menghubungi Zunaiddin di talian 019 9787213.

Sumber : Sinar Online

No comments:

Post a Comment